Digitalna transformacija u lancima isporuke

Kriza tj. poremećaj u životu pojedinca ili funkcioniranju društva, s više ili manje većim posljedicama, pojavljuje se često iznenada. To može biti društvena, politička, ekonomska ili neka druga kriza.

Sadašnja zdravstvena i ekonomska kriza uzrokovana virusom COVID 19, za našu je generaciju nešto novo, pa ju doživljavamo dramatičnije. Međutim, krize donose i pozitivne promjene koje bi se bez nje odvijale sporije ili se uopće ne bi dogodile. Trebamo se okrenuti njenim pozitivnim stranama.

Jedna od takvih pozitivnih strana je ubrzanje digitalne transformacije na svim područjima. Područje u kojem je ubrzano započela digitalna transformacija je lanac dopune (LD) gdje se susreću B2B partneri koji su do sada izmjenjivali informacije s velikim angažmanom ljudskog rada i putem papira. Hrvatska je relativno kasno krenula na put digitalizacije i automatizacije B2B procesa u LD, ali budimo iskreni, za to nije ni bilo potrebe. Razlog je prvenstveno ekonomski (u Hr je radna snaga još uvijek jeftina), geodemografski (oblik zemlje i s time mnoštvo malih i srednjih trgovačkih lanaca, specifična distribucija n.p. na otoke, vremensko ograničena bogata sezona turizma) i razvojni (nedostatak standarda s mnoštvom domaćih nekompatibilnih IT rješenja). Kriza je tako donijela dodatan izazov kako LD posve automatizirati, tj. eliminirati ljudsko posredništvo te time smanjiti opasnosti od zaraze.

Prvi korak je dopuniti sadašnje digitalne procese u LD koji koriste EDI poruke (eNarudžbe, eDostavnice, ePrimke, eRačuni,..) da mogu postati posve digitalni tj. bez papira. Ako trgovac uz eRačun još uvijek zaprima papir koji mu je osnova za arhiviranje i porezni nadzor, tu je prva prilika da zamjeni u potpunosti papir za eRačun. Za to je potrebno eRačun proširiti informacijama tako da ima sve elemente računa kako ga definiraju zakon i pravilnici. Kad se to uvede, papir se može ukloniti uz uvjet da se koristi digitalna arhiva u kojoj se mogu arhivirati i ostali eDokumenti koji se razmjenjuju ili se koriste u poduzeću.

Drugi korak je proširiti EDI razmjenu dokumenata novim porukama s ciljem potpune robotizacije procesa u nabavi. To znači uvoditi eNarudžbe, koje nastaju na osnovu stanja zaliha u dućanima ili u skladištima i koje se mogu automatski generirati kao sugerirane narudžbe. Nabava ima mogućnost takve narudžbe još ručno popraviti u nekom vremenu. eNarudžbe se do dobavljača šalju digitalnim kanalima najčešće putem informacijskih posrednika (IP). Dobavljači eNarudžbe automatski učitaju i vraćaju odgovor o primljenoj narudžbi te eventualnoj promjeni (ako je tako dogovoreno). Kad dobavljači pripreme artikle u svom skladištu, za distribuciju se generira eDostavnica. Ona može sadržavati puno više informacija nego trenutna dostavnica na papiru (osim GTIN‐a, količina, vrijeme i mjesta isporuke, rokovi trajanja, serijski brojevi artikla ako postoje, LOT‐ovi, pakiranje, SSCC i ostalo što je potrebno za Cross‐dock … ) što može optimizirati proces prodaje.

eDostavnicu prima kupac prije prijema robe i ona mu je osnova za primku te ujedno i najave robe. Kad zaprimi robu (naručene artikle) (skeniranjem SSCC ili GTIN kodova) kupac potvrđuje zaprimanje. Potvrda zaprimanja ide kao ePrimka do dobavljača, koji tek tada napravi eRačun. On mora biti identičan u količinama zaprimanja na strani kupca. Pošto su cjenici među kupcima i dobavljačima dogovoreni unaprijed, eRačun se kod kupca automatski zatvara i likvidira – bez ljudskog posredništva. Na takav način npr. SPAR u Sloveniji likvidira više od 95 % računa njegovih dobavljača.

Uz razmjenu dodatnih EDI poruka o stanju zaliha i prodaji, može se bolje planirati čitav LD, smanjiti količine na skladištima, što znači, povećati zaradu.

Za sve to, tehnologije već neko vrijeme postoje i na HR tržištu. EDITEL ima više od 40 godina iskustva u automatizaciji i robotizaciji LD‐a u centralnoj EU, te može svojim korisnicima ponuditi najbolje prakse s naprednim tehnološkim rješenjima, koje su danas puno pristupačnije nego prije samo nekoliko godina.

Više na: https://www.editel.hr/